رئيس مركز تحقيقات خون، سرطان و ژنتیک يزد گفت: عدم توجه برخی خانواده ها به اهمیت آزمایش قبل از ازدواج و وجود ازدواج های غیررسمی از مهم ترين دلایل به دنیا آمدن بیمار تالاسمی ماژور د ساليان اخير است.

رئيس مركز تحقيقات خون، سرطان و ژنتیک يزد گفت: عدم توجه برخی خانواده ها به اهمیت آزمایش قبل از ازدواج و وجود ازدواج های غیررسمی از مهم ترين دلایل به دنیا آمدن بیمار تالاسمی ماژور د ساليان اخير است.

 

دكترا عظم السادات هاشمي، اظهار داشت: بیماری تالاسمی نوعي نارسایی كم خونی ارثي است. در این بیماری ارگان خون ساز بدن بیمار درگیر می شود و اکسیژن رساني به اندام ها توسط گلبول قرمز خون مختل می شود.

 

وي ادامه داد: بیماری تالاسمی شامل سه گروه مینور (ضعيف)، ماژور (شدید) و اینترمدیت (متوسط) است به طوري که اگر پدر و مادر هر دو دارای ژن تالاسمی باشند ۲۵ درصد فرزندان آن والدین امکان دارد مبتلا به تالاسمی ماژور به دنیا بيایند و ۲۵ و ۵۰ درصد باقی فرزندان به ترتيب مبتلا به تالاسمی خفيف مینور و سالم متولد مي شوند.

 

وي افزود: اما اگر یکي از والدین تنها دارای ژن تالاسمی باشد و نفر دیگر دارای این ژن معیوب نباشد، هيچ فرزند تالاسمی به دنیا نخواهد آمد. به همین دليل است که آزمایش ژنتیکی تالاسمی در هنگام تنظیم عقد ازدواج برای زوج های جوان الزامی تلقی می شود.

 

دكتر هاشمي بيان كرد: بیماری تالاسمی علاوه بر اينكه یک پديده پزشکی است، به عنوان یک معضل اجتماعی هم محسوب می شود و کل جامعه را از جمله مردم و مسوولین درگیر خود می کند.

 

 

این هماتولوژیست با بيان اينكه طبق آخرين آمار ۱۸ هزار و ۶۰۰ بیمار تالاسمی ماژور در کشور وجود دارد ادامه داد: متاسفانه عدم پیشگیری دقيق از سوی برخی مردم و مسوولین موجب شده هنوز رشد میزان تولد بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور به صفر نرسد و همه ساله ما شاهد تولد کودکانی با ژن تالاسمی شدید يا ماژور در گوشه گوشه کشور هستيم.

 

رئيس مركز تحقيقات خون و سرطان يزد، عدم توجه برخی خانواده ها به اهمیت آزمایش قبل از ازدواج، وجود ازدواج های غیررسمی و اشتباهات ناشي از امور آزمایشگاهی مهم ترين دلایل به دنیا آمدن بیمار تالاسمی ماژور در سالیان اخير را از عوامل اين بيماري دانست و اظهار امیدواري كرد: با افزایش شدت نظارت از سوی دستگاه های مسوول قضایی و پزشکی در کشور دیگر شاهد تولد بیمار جدید در ایران نباشیم.

 

اين فوق تخصص خون و سرطان خاطرنشان كرد: از آنجایی که هزينه درمانی و زندگي پر مشقت این گونه بیماران از اختيارات آنان خارج استف مسوولان بخش درمان کشور به این نكته نيز توجه ويژه داشته باشند و با درک موقعيت و پتانسیل های موجود در این قشر از جامعه با حمایت آنان زمینه شکوفایی استعدادهای جوانان این مرز و بوم را فراهم كنند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا